Mașinile-autonome-Webcar-Romania

Mașinile autonome

Până acum dacă vorbeam despre tehnologia self-driving și mașinile autonome, era de domeniul SF-ului. Acum, deja au devenit o realitate. Mașinile Waymo circulă pe stăzile din marile orașe.

Ce este o mașină autonomă?

O mașină autonomă este un vehicul capabil să-și detecteze mediul din jur și să funcționeze fără intervenția umană. Un pasager uman nu trebuie să preia controlul vehiculului în niciun moment și, de altfel, nici nu trebuie să fie prezent în vehicul. O mașină autonomă poate merge oriunde merge o mașină tradițională și poate face tot ceea ce face un șofer uman experimentat.
Societatea Inginerilor Auto (SAE) definește în prezent 6 niveluri de automatizare a conducerii, variind de la Nivelul 0 (complet manual) până la Nivelul 5 (complet autonom). Aceste niveluri au fost adoptate de Departamentul Transporturilor din SUA.

Autonom vs. automatizat vs. auto-conducere: care este diferența?

SAE folosește termenul “automatizat” în loc de „autonom”. Un motiv este că „autonom” are implicații dincolo de electromecanic. O mașină complet autonomă ar fi conștientă de sine și ar putea să facă propriile alegeri, în timp ce o mașină complet automatizată ar urma ordinele și apoi ar conduce singură.
La o mașină care se poate conduce singură (self-driving car), în unele sau chiar toate situațiile, un șofer uman trebuie să fie întotdeauna prezent și gata să preia controlul. Mașinile cu conducere automatizată s-ar încadra sub nivelul 3 (automatizare condiționată a condusului) sau nivelul 4 (automatizare ridicată a condusului). O mașină complet autonomă de Nivel 5 care ar putea merge oriunde.

Cum funcționează mașinile autonome?

Mașinile autonome se bazează pe senzori, algoritmi complecși, sisteme de învățare automată și procesoare puternice pentru a executa programele software. Ele creează și mențin o hartă a împrejurimilor pe baza unei varietăți de senzori situați în diferite părți ale vehiculului.

Mașinile-autonome-Webcar-Romania
Senzorii radar monitorizează poziția vehiculelor din apropiere. Camerele video detectează semafoare, citesc semnele rutiere, urmăresc alte vehicule și caută pietoni. Senzorii Lidar (detecție și distanță a luminii) transmit impulsuri de lumină din împrejurimile mașinii pentru a măsura distanțe, pentru a detecta marginile drumului și pentru a identifica marcajele benzilor. Senzorii cu ultrasunete din roți detectează bordurile și alte vehicule atunci când parcează.

Software-ul sofisticat procesează apoi toate aceste informații, trasează o rută și trimite instrucțiuni către sistemele mașinii, care controlează accelerația, frânarea și direcția. Algoritmii de evitare a obstacolelor, modelarea predictivă și recunoașterea obiectelor ajută software-ul să respecte regulile de trafic și să navigheze prin obstacole.

Care sunt provocările cu mașinile autonome?

Mașinile complet autonome (nivelul 5) sunt supuse testării în mai multe colțuri ale lumii, dar niciuna nu este încă disponibilă publicului larg. Suntem încă la câțiva ani distanță de asta. Provocările variază de la cele tehnologice și legislative până la cele de mediu și filozofice. Iată doar câteva dintre necunoscute.

Lidar și Radar


Lidar este scump și încă încearcă să găsească echilibrul corect între gamă și rezoluție. Dacă mai multe mașini autonome ar circula pe același drum, semnalele lor lidar ar interfera între ele? Și dacă sunt disponibile mai multe frecvențe radio, intervalul de frecvență va fi suficient pentru a susține producția în masă de mașini autonome?

Condițiile meteo

Ce se întâmplă atunci când o mașină autonomă conduce într-o zonă cu precipitații abundente? Dacă există un strat de zăpadă pe drum, separatoarele de benzi dispar. Cum vor urmări camerele și senzorii marcajele benzii dacă marcajele sunt ascunse de apă, ulei, gheață sau resturi?

Condiții de circulație și legi

Mașinile autonome vor avea probleme în tuneluri sau pe poduri? Cum se vor comporta în traficul bară la bară? Mașinile autonome vor fi retrogradate pe o anumită bandă? Li se va acorda acces pe banda de carpool (Bandă dedicată autoturismelor cu un număr minim de pasageri)? Și cum rămâne cu flota de mașini vechi care încă vor împărți drumurile în următorii 20 sau 30 de ani?

Răspunderea în caz de accident

Cine este răspunzător pentru accidentele produse de o mașină autonomă? Producatorul? Pasagerul uman? Cele mai recente planuri sugerează că o mașină complet autonomă de Nivel 5 nu va avea bord sau volan, așa că un pasager uman nu ar avea nici măcar opțiunea de a prelua controlul vehiculului în caz de urgență.

Inteligența artificială versus inteligența emoțională

Șoferii umani se bazează pe indicii subtile și pe comunicarea non-verbală – cum ar fi contactul vizual cu pietonii sau citirea expresiilor faciale și limbajul corpului altor șoferi – pentru a lua decizii în fracțiuni de secundă și pentru a prezice comportamente. Vor putea mașinile autonome să reproducă această conexiune? Vor avea aceleași instincte de salvare ca și șoferii umani?

Care sunt beneficiile mașinilor autonome?

Scenariile pentru îmbunătățirea confortului și a calității vieții sunt nelimitate. Bătrânii și persoanele cu dizabilități fizice ar avea independență. Dacă copiii tăi erau în tabăra de vară și și-au uitat costumele de baie și periuțele de dinți, mașina le-ar putea aduce obiectele lipsă. Ai putea chiar să-ți trimiți câinele la o programare la veterinar.

Mașinile-autonome-Webcar-Romania
Dar adevărata promisiune a mașinilor autonome este potențialul de reducere dramatică a emisiilor de CO2. Într-un studiu recent, experții au identificat trei tendințe care, dacă ar fi adoptate concomitent, ar dezlănțui întregul potențial al mașinilor autonome: automatizarea vehiculelor, electrificarea vehiculelor și partajarea vehiculelor.
Până în 2050, aceste „trei revoluții în transportul urban” ar putea:

– Reducerea congestionării traficului (cu 30% mai puține vehicule pe șosea)
– Reducerea costurilor de transport cu 40% (în termeni de vehicule, combustibil și infrastructură)
– Eliberarea parcărilor pentru alte utilizări (școli, parcuri, centre comunitare)
– Reducerea emisiilor de CO2 în zonele urbane cu 80% la nivel mondial

Așadar, ai fi încântat de ideea de a avea o mașină autonomă?

Comandă-ți mașina acum.

Noi rezolvăm toate demersurile administrative
și ți-o aducem la cheie.

Articole asemănătoare