Mașinile pe combustie internă folosesc combustibili precum Diesel, Benzină și Gaz Petrolier Lichefiat (GPL), fiecare având caracteristici specifice care influențează performanța, eficiența și impactul asupra mediului. Vom explora diferențele tehnice dintre aceste tipuri de motoare, modul lor de funcționare și avantajele și dezavantajele fiecăruia.
Așadar, să vedem care sunt aceste diferențe între mașinile pe combustie internă.
Motoarele pe Benzină
Benzina este un amestec lichid derivat din petrol, compus în principal din hidrocarburi lichide, având între patru și doisprezece atomi de carbon în moleculă. Aceasta este îmbunătățită cu benzenuri pentru a mări cifra octanică. Cifra octanică reprezintă rezistența benzinei la autoaprindere în motoarele cu ardere internă. Densitatea specifică a benzinei variază între 0.71 și 0.77 din densitatea apei.
Motoarele pe benzină comprimă un amestec de aer și benzină în cilindrii motorului, iar o scânteie produsă de bujie aprinde acest amestec, provocând o explozie care pune în mișcare pistonul. Motoarele pe benzină sunt cunoscute pentru funcționarea lor lină și silențioasă, cu emisii mai puțin dăunătoare decât cele pe motorină.
Cu toate acestea, eficiența combustibilului este mai redusă comparativ cu motoarele Diesel, iar emisiile de CO2 sunt mai mari decât în cazul GPL-ului.
Motoarele pe Diesel
Motorina este produsă prin distilarea fracționată a țițeiului între 200 °C și 350 °C, rezultând un amestec de lanțuri de carbon care conțin între 8 și 21 de atomi de carbon pe moleculă. Motorina are o densitate de aproximativ 0.85 kg/l, cu aproximativ 18% mai mare decât benzina. Când este arsă, motorina eliberează 38.6 MJ/l energie, în timp ce benzina eliberează doar 34.9 MJ/l.
Motoarele Diesel comprimă aerul în cilindri la presiuni foarte ridicate, generând căldură suficientă pentru autoaprinderea motorinei injectate. Această explozie pune în mișcare pistonul, generând energie mecanică. Motoarele Diesel sunt mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil și oferă un cuplu motor superior la turații joase.
Acestea sunt ideale pentru vehicule de transport și tractare datorită durabilității lor. Cu toate acestea, motorina produce emisii mai mari de oxizi de azot și particule fine, fiind mai nocivă pentru mediu. În plus, motorina devine vâscoasă la temperaturi sub -19°C, necesitând aditivi pentru a rămâne lichidă.
Motoarele pe GPL (Gaz Petrolier Lichefiat)
GPL-ul este un amestec de hidrocarburi, predominant butan și propan, care devine lichid sub presiune moderată. O unitate de gaz lichefiat corespunde la 270 de unități de gaz în stare gazoasă, ceea ce face GPL-ul eficient pentru transport și stocare.
Motoarele pe GPL sunt similare celor pe benzină, dar folosesc gaz petrolier lichefiat. Amestecul de aer și GPL este aprins de o scânteie produsă de bujie, provocând o explozie care pune în mișcare pistonul. GPL-ul este mai ecologic, având emisii de gaze poluante mai reduse și costuri mai mici pentru combustibil. De asemenea, poate prelungi durata de viață a motorului cu până la 50%. Cu toate acestea, instalarea sistemului GPL necesită modificări tehnice, iar stațiile de alimentare pot fi mai rare.
Alege informat
Așadar, sm punctat câteva diferențe între mașinile pe combustie internă: Diesel, Benzină și GPL. Aceste diferențe ne pot influența în alegerea vehiculului potrivit. Motoarele pe benzină oferă funcționare lină și emisii mai puțin nocive, dar au o eficiență mai redusă. Motoarele Diesel sunt eficiente și durabile, dar produc emisii dăunătoare și au costuri de întreținere ridicate. Motoarele pe GPL sunt economice și ecologice, dar necesită modificări tehnice și pot avea limitări legate de infrastructura de alimentare.
Pentru a lua cea mai bună decizie în funcție de nevoile tale, consultă specialiștii WEBCAR. Ei îți pot oferi informații detaliate și personalizate, ajutându-te să găsești vehiculul ideal.
Alege-ți mașina pe WEBCAR
Comandă-ți mașina de la WEBCAR acum. Noi rezolvăm toate demersurile administrative și ți-o aducem la cheie.