Destul de puţini oameni ştiu suficient de multe despre cât de importantă este alegerea anvelopelor potrivite pentru maşina personală. Sigur, fiecare îşi poate da cu părerea, mai ales după ce a cumpărat/montat deja câteva seturi de anvelope, însă deseori motivaţia alegerii unui anume model de „cauciuc” este fie estetica, fie „am obţinut un preţ bun”.
Aşa cum veţi vedea în continuare însă, în majoritatea cazurilor, alegerea unui produs premium este pe termen lung mai rentabilă decât cumpărarea unor anvelope ieftine.
Trebuie spus încă de la început că, evident, singura legătură a maşinii cu drumul sunt anvelopele. Suprafaţa de contact ce cumulează, atenţie, pentru toate cele patru anvelope la un loc, în majoritatea cazurilor, nu mai mult de 10-12 centimetri pătraţi, este singura „punte” ce pune în valoare zecile sau sutele de cai-putere ale maşinii personale. Oricât de puternică ar fi maşina, cu oricâte roţi motrice, anvelopele potrivite (şi, de preferat, în stare perfectă), protejează viaţa şoferului şi a pasagerilor.
Aţi auzit desigur constatări precum „nu am nevoie de anvelope de iarnă, am tracţiune integrală” sau „am luat cauciucuri bune numai pentru roţile din faţă, oricum doar acea punte asigură tracţiunea”. Pe cât de lipsite de substanţă, pe atât de periculoase sunt astfel de atitudini. Trebuie subliniat încă o dată: oricâte sisteme de siguranţă pasivă ar avea maşina, anvelopele sunt mai importante decât acestea!
Am structurat materialul de faţă în 10 capitole, ce vor furniza informaţii despre cum trebuie alese anvelopele şi funcţiile de bază ale acestora.
1. Anvelopele: ce sunt, cum sunt construite şi cum „funcţionează”
Spus simplu, o anvelopă este un container flexibil ce conţine aer comprimat (sau, după caz, azot comprimat).
Acest container susţine întreaga greutate a maşinii; el propulsează automobilul înainte, înapoi şi la stânga/dreapta; opreşte maşina şi o protejează de imperfecţiunile drumului, fie că acesta este o autostradă, fie un drum forestier.
Anvelopele moderne au între 19 şi 25 de componente diferite, fiind construite dinspre interior către exterior. „Inima” oricărei anvelope este stratul de bază (în engleză „inner liner”), a cărui sarcină este de a da forma anvelopei şi de a menţine aerul în interior. Straturi succesive de pânză extrem de rezistentă sunt adăugate acestuia la presiune şi temperatură extrem de înaltă. Urmează un strat din „ţesătură” de oţel, care are, în principal, două roluri: asigură stabilitatea anvelopei şi contribuie la furnizarea unei suprafeţe de contact cu drumul cât mai mare.
Pe acesta sunt adăugate straturi succesive de cauciuc, ce formează amprenta anvelopei (diferită în funcţie de tipul şi destinaţia anvelopei: automobile, SUV-uri, camioane etc.). În ceea ce priveşte lateralele anvelopei („pereţii laterali”), acestea furnizează duritatea anvelopei şi caracteristicile dinamice ale acesteia. O anvelopă cu pereţi mai înalţi şi mai moi va absorbi mai bine denivelările drumului şi şocurile (în consecinţă, protejând sistemul de frânare şi suspensiile maşinii), în timp ce o anvelopă mai puţin înaltă şi mai dură va oferi abordarea în mai multă siguranţă a virajelor şi un răspuns mai rapid al sistemului de direcţie.
Pe pereţii laterali ai oricărei anvelope este inscripţionat alături de alte informaţii şi un cod alfanumeric, ce descrie caracteristicile anvelopei. Pentru majoritatea anvelopelor, potrivit codificării internaţionale standard, acest cod începe cu litera „P” (în engleză „Passenger”)sau, pentru segmentul SUV şi camionete, cu „LT” (light-truck). Uneori, deşi nu este obligatoriu, codul va fi urmat de „Max. Load”, indicativ ce denominează încărcarea maximă (masa maximă) pe care o poate susţine acea anvelopă.
La înlocuirea anvelopelor, este extrem de important ca atunci când este prezent, indicativul „Max Load” al noilor anvelope să fie cel puţin la fel de mare ca cel anterior. În caz contrar, chiar şi pentru anvelope noi, se poate ajunge la accidente grave cauzate de deformarea sau explozia anvelopelor.
2. Alegerea anvelopelor potrivite
Paradoxal, unele dintre cele mai grave greşeli de alegere a anvelopelor au loc exact la acest capitol, atunci când consumatorul nu alege dimensiunile şi caracteristicile potrivite.
Aşa cum spuneam mai înainte, pe laterala oricărei anvelope se află un cod alfanumeric. Pe baza unui exemplu de anvelopă, să încercăm să îl descifrăm.
P 195/60 R16 63H M+S
P – tipul anvelopei (passenger)
195 – lăţimea anvelopei la nivelul căii de rulare (în milimetri)
60 – raportul dintre înălţimea anvelopei şi lăţimea acesteia (procentual)
R – anvelopă de tip Radial (construcţie radială, foarte rar în prezent mai găsim construcţie diagonală)
16 – diametrul jantei (în inch, 1 inch = 2,54 cm)
63 – indice de sarcină (max. load, în acest caz 272 kg/roată)
H – simbol de viteză
M+S – anvelopă de iarnă („M”ud & „S”now)
Pentru prima poziţie, dacă în cod se începe cu LT, atunci anvelopa este destinată categoriei Light-truck. Aceste anvelope au de regulă un indice de sarcină mult mai mareşi se regăsesc uzual pe SUV-uri şi modele pick-up.
Simbolul (indicele) de viteză se traduce în viaţa reală prin capacitatea anvelopei de a disipa căldura cauzată de fricţiune. Trebuie subliniat că temperaturile ridicate sunt principalul inamic al anvelopelor. Cu cât se încing mai tare, cu atât degradarea anvelopelor este mai rapidă. De aceea, o anvelopă cu un indice mai mare este de preferat, mai ales dacă deplasările pe care le faceţi sunt predominant pe autostradă sau în călătorii interurbane.
Atenţie însă! Evitaţi cheltuieli inutile, mai ales în segmentul premium, verificaţi înainte de cumpărarea anvelopei dacă măcar veţi atinge sau depăşi viteza aferentă categoriei respective. Dacă maşina ta poate atinge doar un maximum de 190 km/h (T), atunci nu ai motive să cumperi anvelope, de exemplu, cu simbolul „Z” (peste 240 km/h).
În raport cu preţurile, economia poate fi substanţială – uneori, pentru anvelopele premium, diferenţa de la o clasă la alta este chiar şi de câteva sute de euro/anvelopă.
Indicele de viteză se încadrează, de regulă, între 160 km/h (Q) şi 300 km/h (Y), deşi există şi coduri sub/peste acest interval. În ceea ce priveşte vânzările, cele mai „comune” sunt S, T, H şi V, cu peste 80% cotă de piaţă.
Un rol extrem de important are, alături de modul/locul în care veţi utiliza în principal maşina (urban/extraurban, off-road etc), abilitatea noilor anvelope de a „ţine” drumul. Un consumator inteligent va căuta echilibrul dintre tracţiunea anvelopei pe o şosea uscată, pe un drum umed sau în condiţii de iarnă. Foarte important, mai ales în zone cu climă temperată aşa cum este (încă) România, pentru sezonul rece cumpăraţi, aşa cum prevede de altfel şi legea rutieră, anvelope de iarnă.
O altă greşeală destul de frecvent întâlnită este să aştepţi primăvara pentru cumpărarea unor noi anvelope. Pe măsură ce anvelopa se uzează, tracţiunea pe drum uscat creşte, iar cea pe drum umed şi/sau zăpadă se diminuează. Cel mai bun moment de a cumpăra anvelope este deci toamna, şi nu primăvara.
Pentru proprietarii de SUV-uri, o notă specială. Aşa cum o arată studiile statistice şi de piaţă, majoritatea consumatorilor ce deţin un SUV vor alege în general anvelope din categoria „P”, deoarece acestea sunt de regulă mai ieftine şi oferă mai mult confort la drum. Dacă obişnuiţi însă să încărcaţi maşina sau să tractaţi, eventual, o remorcă sau o rulotă, anvelopele LT şi un indice de sarcină mai mare sunt de preferat şi cu mult mai sigure şi mai eficiente pe termen mediu şi lung.
3. De unde cumpărăm anvelopele
Atunci când vine vorba despre schimbarea anvelopelor cu unele noi, există, normal, mai multe opţiuni. Cea mai scumpă variantă este să te întorci la dealerul de unde ai cumpărat maşina, care va înlocui anvelopele uzuale cu unele noi, recomandate de producătorul automobilului.
Pe de o parte, ai astfel garanţia că noile anvelope sunt cele potrivite. Pe de altă parte însă, costul poate fi, în unele cazuri, chiar dublu faţă de varianta aftermarket.
Prin aftermarket, înţelegem un magazin de unde poţi cumpăra diverse piese şi componente auto, din afara cercului de influenţă al unui producător de automobile. În cazul anvelopelor, fie că este vorba despre o filială a unui mare lanţ de distribuţie, fie „magazinul din colţ”, această variantă este probabil cea mai rentabilă.
Există de asemenea posibilitatea cumpărării online, care a căpătat în ultimii ani un avânt fantastic, însă această modalitate presupune atât eventuale riscuri ca anvelopele să fie nepotrivite, cât şi costuri suplimentare legate de montajul acestora pe automobil.
4. Reminder
Indiferent de locul din care aţi cumpărat noile anvelope, există câteva aspecte extrem de importantede care trebuie să ţineţi întotdeauna seama: tipul şi dimensiunile anvelopelor, nevoile şi priorităţile, confortul la rulare, economia de combustibil, zgomotul în mers, rezistenţa la uzură şi cost, dar le vom detalia mai jos pe fiecare în parte.
- reţineţi tipul şi dimensiunile anvelopelor recomandatede producătorul maşinii, iar în cazul în care nu cumpăraţi maşina de nouă, întrebaţi fostul/foştii proprietari despre ce anvelope recomandă producătorul şi dacă cele prezente pe automobil sunt conforme cu specificaţiile.
- evaluaţi-vă nevoile şi priorităţile:doriţi ca la drum să aveţi mai mult confort, mai multă siguranţă şi o mai bună dinamică a maşinii, o combinaţie a celor trei?
- asiguraţi-vă că achiziţionaţi anvelope ce pot suporta încărcarea maşiniişi nu încercaţi să economisiţi (chiar dacă sumele sunt substanţiale) prin montarea, pe un SUV de exemplu, a unor anvelope pentru automobile dacă specificaţiile impun anvelope LT.
- ţineţi minte faptul că alegerea anvelopelor trebuie să aibă la bază un mix de criteria între confortul la rulare, economia de combustibil, zgomotul în mers, rezistenţa la uzură şi cost.
- în cazul în care nu doriţi să vă implicaţi personal în selecţia anvelopelor şi apelaţi la un expert sau vânzător din magazin, cereţi o justificare a alegerii şi o comparaţie, pe loc, cu specificaţiile recomandate de producător.
- în industria aftermarket, o tendinţă majoră este în prezent, în terminologia engleză, „plus sizing-ul”. Ea presupune montarea de anvelope, după caz, mai înalte sau mai late decât recomandările producătorului, fie din motive estetice, fie din dorinţa de a obţine mai mult confort la rulare. Reţineţi însă că acest lucru poate afecta tracţiunea, răspunsul sistemelor de direcţie şi de frânare, consumul de combustibil şi sistemul de suspensii, precum şi o uzură mai rapidă a anvelopelor. Dacă alegeţi totuşi această variantă, noile anvelope trebuie de regulă să fie cumaximum +/- 3% mai mari în diametru decât anvelopele vechi, în cazul automobilelor, şi de maximum +15% în cazul SUV-urilor şi autovehiculelor de teren.
- în sfârşit, notaţi în caietul de service al maşinii faptul că anvelopele sunt diferite de cele recomandate, dimensiunile şi presiunea la care trebuie acestea menţinute, mai ales dacă intenţionaţi să revindeţi automobilul.
5. Economia de conbustibil
Consumul de benzină sau motorină poate fi un element extrem de important pentru consumator. Noile anvelope pot avea un impact major asupra consumului, atât în sens pozitiv, cât şi în sens negativ.
Astfel, potrivit recomandărilor Bridgestone (numărul 3 în America de Nord din punctul de vedere al vânzărilor de anvelope noi aftermarket), în funcţie de tipul anvelopelor alese, se poate observa o diferenţă de 15-20% a consumului de combustibil (fie în sensul creşterii, fie în sensul economiei).
Foarte multe anvelope sunt construite în prezent în direcţia economiei, însă trebuie ţinut seama şi de condiţiile de drum în care vor fi folosite, pentru că anvelope de tip „fuel-save” pot avea, de exemplu, un revers în cazul unui drum ud sau alunecos, oferind mai puţină tracţiune şi stabilitate.
În general, cea mai bună opţiune în cazul în care se doreşte reducerea consumului este păstrarea tipului de anvelope cu care a venit iniţial maşina (majoritatea producătorilor de automobile oferă ca dotare OE – Original Equipment– anvelope fuel-save).
Ca sfat practic suplimentar, menţineţi întotdeauna presiunea corectă în anvelope, pentru că aceasta poate avea un impact major atât asupra consumului, cât şi asupra uzurii asociate rulării.
6. Nou versus second-hand
Aţi văzut fără îndoială pe marginea drumului sau la periferia oraşelor mormane de anvelope uzate în curtea unui „dealer” sau atelier de vulcanizare. Este cumpărarea unor anvelope second-hand o opţiune rentabilă? În majoritatea cazurilor, nu, din mai multe motive.
În primul rând, în foarte puţine cazuri ştii ce cumperi, mai exact care este cu adevărat starea anvelopelor respective. Calea de rulare poate fi ok, însă este posibil ca anvelopa să aibă defecte ascunse, chiar şi fără ştiinţa vânzătorului.
În al doilea rând, anvelopele second-hand sunt asociate cu costuri suplimentarede montaj, echilibrare etc., având o „viaţă” mai scurtă decât unele noi. De asemenea, anvelopele noi sunt însoţite de garanţie, ceea ce nu este valabil în cazul unor second-hand.
În sfârşit, nu faci decât să amâni o cheltuială necesară, punând în acelaşi timp sub semnul întrebării siguranţa personală şi a pasagerilor.
7. Alegerea anvelopelor în funcţie de calea de rulare şi uzură
Longevitatea anvelopelor este influenţată de câţiva factori ce includ modul de condus, clima, condiţiile de drum şi modul de construcţie, respectiv destinaţia anvelopelor. Cu cât mai grele sunt condiţiile de drum, cu atât o anvelopă se va uza mai repede.
Călătoriile uzuale pe drumuri virajate, starea drumului, demarajele „nervoase” şi frânele „din scurt” vor influenţa decisiv durata de viaţă a anvelopelor.În prezent, pentru anvelopele all-season, durata de viaţă medie este de 65.000– 160.000 km. Pe de altă parte, anvelopele „speciale” nu vor rezista atât: high-performance all-season 65.000–112.000 km, top-performance doar maximum 40.000 km.
Reţineţi de asemenea că estimările producătorilor de anvelope se bazează pe teste personalizate şi nu neapărat pe condiţiile reale de drum, deşi unele dintre ele promit, într-adevăr, specificaţii impresionante.
În cazul cazul în care alegeţi anvelope all-season medii, vă puteţi aştepta la o durată de utilizare de câţiva ani, în funcţie de condiţiile de drum, modul în care conduceţi şi marca achiziţionată.
8. Recomandările producătorilor de automobile şi ieşirea din „tipare”
Aşa cum menţionam mai înainte, în majoritatea cazurilor producătorii de automobile recomandă şi un anumit tip/dimensiune de anvelopă.
Aceste recomandări sunt bazate pe clasa din care face parte maşina, greutatea acesteia, sarcinile admise, performanţele off-road, acolo unde este cazul, şi sistemul de direcţie al automobilului. Ieşirea din aceste „tipare” va avea o influenţă importantă asupra manevrabilităţii şi stabilităţii maşinii, precum şi a experienţei la volan.De asemenea, anvelope cu diametru diferit vor influenţa kilometrajul afişat pe bord, atât din punctul de vedere al vitezei reale de deplasare (variaţii ale vitezometrului), cât şi al kilometrilor parcurşi efectiv de maşină.
În plus, în cazul maşinilor cu transmisie automată, anvelope cu dimensiuni diferite de cele specificate de producător vor afecta timpul şi modul de schimbare a vitezelor.
9. Premium versus „discount”
Din dorinţa de a face economii (ce pot fi substanţiale), foarte mulţi proprietari optează pentru anvelope din gama medie sau chiar low (în ceea ce priveşte marca şi/sau modelul de anvelopă).
Pe de o parte, în unele cazuri acest lucru este justificat, cum ar fi, de exemplu, un kilometraj anual foarte scăzut. Pe de altă parte, de regulă anvelopele premium au un preţ mai mare justificat atât de calitatea materialelor folosite la construcţia anvelopelor, cât şi durata de viaţă extinsă şi de garanţia oferită.
În plus, la alegerea noilor anvelope trebuie evaluate cheltuielile suplimentare aferente schimbării acestora, operaţiuni ce vor fi mai dese pentru „cauciucuri” cu o durată de viaţă mai redusă.
10. Menţinerea „stării de sănătate” a maşinii
Ştim cu toţii că nu este nici ieftin, nici uşor să îţi menţii maşina în stare perfectă.
Pe de altă parte, o problemă mică, ce poate fi remediată relativ repede şi fără efort, lăsată nerezolvată, poate genera ulterior cheltuieli importante. Mai ales la înlocuirea anvelopelor, sunt câteva capitole la care fie personal, fie prin intermediul mecanicului, se poate face o verificare atunci când maşina este ridicată pe elevator.
Astfel, se poate verifica starea prezoanelor, bucşilor, capetelor de bară, a etrierilor, discurilor şi plăcuţelor de frână, a arcurilor şi a amortizoarelor şi pot fi identificate diferite conducte uzate sau fisurate.
Trebuie reţinut că, în cazul în care există probleme la sistemul de direcţie sau la suspensii, uzura anvelopelor va fi accelerată, determinând costuri suplimentare. Starea frânelor joacă şi ea un rol esenţial în extinderea duratei de viaţă a anvelopelor, precum şi, evident, în gradul de siguranţă activă şi pasivă pe care vi-l oferă automobilul dumneavoastră.
Concluzia noastră cu privire la alegerea anvelopelor potrivite
Al unsprezecelea capitol al materialului de faţă este, de fapt, o recunoaştere a faptului că niciodată nu poţi spune chiar „totul” despre anvelope. Chiar dacă principiile de bază rămân aceleaşi, industria anvelopelor continuă să se… învârtă, lansând noi şi noi produse şi tehnologii.
În ultimă instanţă, aşa cum este şi normal, alegerea obligatoriilor „cauciucuri” rămâne la latitudinea cumpărătorului în funcţie de preferinţele personale.
Ne mai rămâne doar să promitem că, cel puţin la webcarblog.ro, vom încerca să vă punem la dispoziţie cât mai multe informaţii despre cum să cumperi un nou set de anvelope, pentru o alegere… corect motivată.
Comandă-ți mașina acum.
Noi rezolvăm toate demersurile administrative
și ți-o aducem la cheie.