Iniţial, a contat nivelul execuţiei. Apoi, calitatea materialelor folosite.
Au urmat, respectând o ordine relativ cronologică, exclusivitatea, performanţele şi, într-un epilog cu iz atât de contemporan, puterea de convingere a departamentelor de marketing.
Fiecare dintre aceste “rotiţe” mişcă într-un anume fel mecanismul decizional al clientului, astfel încât acesta, la un moment dat, să opteze pentru:
1) o marcă de lux în locul uneia premium (cu suplimentul financiar de rigoare);
2) o marcă de lux în detrimentul… altei mărci de lux. Şi totuşi – lucrurile sunt departe de a se finaliza cu o simplă predare a cheilor de contact. Şi asta pentru că există branding-ul auto.
Ştii la ce ne referim: orice obiect care poate “trâmbiţa” ataşamentul clientului faţă de cutare producător. Exemplele sunt binecunoscute, căci majoritatea încep cu brelocuri, stick-uri USB şi căni de cafea, apoi trec la tricouri, cămăşi, şepci şi chiar ceasuri de mână. Dar noi nu vom discuta despre toate acestea. Oh, nu: când vine vorba despre segmentul high-end, atari exemple de branding nu sunt doar banale, ci frizează hilarul. În definitiv, doar specialul poate servi specialului…
Ca atare, am alcătuit un top. Un top al bizarului, al risipei şi, în general, al antitezei deseori năucitoare între suma plătită şi produsul livrat. Fără a mai lungi vorba, acestea sunt, doamnelor şi domnilor, cele mai intrigante purtătoare de logo-uri auto, despre care se poate discuta între… două sorbituri de Moët & Chandon.
Locul 10 – Chitară Chevrolet Corvette Z06
Categoric, acesta nu este genul de chitară care să împânzească eterul cu acorduri de blues. Nu de alta, dar PRS (Paul Reed Smith) Guitars a dedicat-o precedentei generaţii Corvette Z06, la acea vreme una dintre cele mai rapide maşini create în uzinele Lumii Noi.
Ca atare, găsim mai potrivită o dezlănţuire a stihiilor acustice, atât de apreciate de iubitorii heavy-metal-ului.
Fiind un instrument fabricat în atelierul PRS – apropo, printre clienţii producătorului american se numără şi celebrul Carlos Santana –, chitara Z06 este realizată din cele mai bune materiale şi cu o atenţie deosebită la detalii; pe de altă parte, fiind vorba de o ediţie cu totul specială, nu are un preţ tocmai mic: la momentul respectiv era 3.800 de euro. Ba nu: dacă ne gândim mai bine, costul e chiar decent comparativ cu ceea ce urmează.
Locul 9 – Pix şi stilouri Rolls-Royce
Zis şi făcut: fiecare din cele 25 de unităţi ale seriei limitate include un stilou clasic, un stilou cu bilă şi un pix cu mină de cărbune, “ambalate” în cutii din aluminiu şi piele confecţionate chiar în atelierele Rolls-Royce. Mai mult: cutiile sunt de aşa manieră proiectate, încât să se potrivească perfect în torpedourile modelelor Phantom. Preţul? Unul demn de locul nouă în topul Webcar Blog: la acel moment, 5.580 de euro.
Locul 8 – Schiuri Bentley
Prin intermediul familiilor Continental GT şi Flying Spur, Bentley încearcă, aproape în fiecare an, să ne convingă de avantajele tracţiunii integrale. Marea majoritate a demonstraţiilor au loc pe tărâmuri unde zăpada este prezentă din abundenţă.
Însă, chiar şi aşa, puţini s-au aşteptat ca marca din Crewe să meargă până într-acolo încât să-şi aşeze logo-ul pe o… pereche de schiuri.
Dezvoltate în parteneriat cu specialistul elveţian Zai, aceste bijuterii realizate manual sunt, vorba celor de la Bentley, “cadoul perfect pentru schiorul care are de toate”. Doar 250 de perechi au fost produse, fiecare pereche – purtând, bineînţeles, obişnuitul număr de ordine – fiind fabricată dintr-un material cu nume pretenţios: “Zaiira”.
Despre ce este vorba? În mare, despre un mix unic de fibre de carbon, cauciuc natural şi oţel cromat, creat iniţial pentru a deservi industriei aeronautice. Zai spune despre schiurile Bentley că sunt neîntrecute când vine vorba de manevrabilitate, viteză şi durabilitate – apropo, “pachetul” mai include un set de beţe fabricate din titan şi fibre de carbon, precum şi un sac realizat din piele şi neopren –, iar asta e o veste bună pentru cei care aveau de achitat la acel moment 6.800 de euro şi… n-au apucat încă să le testeze.
Locul 7 – Set de picnic Rolls-Royce
Chiar şi pentru clientul unui Rolls-Royce Phantom, dejunul în mijlocul naturii n-ar trebui să fie ceva ieşit din comun. Pe de altă parte, ar fi absurd ca ustensilele folosite să provină de pe rafturile celui mai apropiat hipermarket.
Aşa că producătorul britanic i-a însărcinat pe angajaţii departamentului Bespoke – specialişti în personalizarea şi accesorizarea fiecărei maşini care iese pe porţile uzinei din Goodwood – să creeze un set de picnic dedicat.
Aşa cum, probabil, te aşteptai, a rezultat ceva incredibil de bine lucrat şi… incredibil de scump. Nici nu e de mirare, având în vedere că dezvoltarea şi fabricarea prototipului a durat 6 luni, de-a lungul cărora au fost consumate 1.500 de ore de muncă. Setul, a cărui cutie este construită din lemn de tec, aluminiu şi oţel inoxidabil, poate deservi unui grup de maximum patru persoane şi se potriveşte perfect în portbagajul carbrioletului Drophead Coupe; în plus, ustensilele sunt fabricate manual.
Mai mult, în funcţie coloristica habitaclului şi caroseriei maşinii, setul de picnic Rolls-Royce poate fi personalizat în fel şi chip; totuşi, ne aşteptăm ca până şi clienţii cu dare de mână să chibzuiască îndelung oferta: în varianta de bază, minunatul accesoriu culinar costa la acel moment aproximativ 24.000 de euro.
Locul 6 – Cabină de duş şi cadă cu vibromasaj Pininfarina
Când spui Pininfarina, te gândeşti automat la modele sport irezistibile şi cabriolete senzuale, dar adevărul e că greu încercatul carosier italian se recomandă, în primul rând, drept un templu închinat artei designului… de orice fel.
Inclusiv mobilier de lux, aparate electrocasnice şi, în cazul de faţă, obiecte pentru băile exclusiviste.
Evident, vorbim despre produse realizate în colaborare cu specialişti în domeniu, cabina de duş Omega Steam Shower, de exemplu, fiind executată de către binecunoscuta firmă Jacuzzi. Aşadar, calitatea este ca şi asigurată, iar, în ceea ce priveşte materialele folosite şi tehnologia înglobată, merită să amintim şezutul ergonomic, fabricat din lemn de tec, generatorul de aburi de mare putere şi, nu în ultimul rând, cele patru duze pentru hidromasaj.
Dar, dacă tot am ajuns aici, să amintim şi căzile cu vârtejuri purtătoare de logo-uri Pininfarina – de asemenea, producţie Jacuzzi –, ce oferă inclusiv programe de cromoterapie (reglarea fluxului energetic la nivel fizic, mental şi spiritual, folosind lumini colorate). Preţul de a fi răsfăţat de firma care, probabil, ţi-a desenat şi maşina din garaj? Un “mizilic”, la acel moment: 20.000 de euro pentru cabina de duş şi 10.500 de euro pentru cada cu hidromasaj.
Locul 5 – Mobilier de bucătărie Porsche Design
Odată cu creaţia lui Porsche Design, lucrurile devin serioase.
Şi nu neapărat din cauza numelui sec – P’7340 –, cât din perspectiva preţului.
Dar, despre asta, puţin mai târziu.
Acum, să evidenţiem faptul că această adevărată operă de artă a fost realizată în colaborare cu Poggenpohl, cel mai cunoscut expert în materie de mobilier de bucătărie. Altfel spus, din punct de vedere calitativ, mai bine nu se poate.
În privinţa designului şi tehnologiei, avem de evidenţiat cadrul din aluminiu pentru piesele componente (acesta permite o modularitate aproape infinită, piesele putând fi aşezate oriunde în cadrul perimetrului), dar şi sistemul inteligent de acţionare a uşilor şi sertarelor (deschiderea se face printr-o apăsare delicată, în timp ce procesul de închidere, început după o împingere uşoară, se finalizează lin graţie unui mecanism de amortizare).
Bineînţeles, lemnul folosit este de cea mai bună calitate – baza o reprezintă stejarul, dar se poate opta şi pentru alte esenţe –, iar suprafeţele din sticlă, acolo unde sunt prezente, pot fi polişate sau satinate. Încă ceva: cadrul din aluminiu înglobează un sistem de iluminaţie ambiental, menit să ofere o experienţă plăcută în timpul gătitului.
Primul client al modelului P’7340 a fost faimosul hotel Ritz din Paris, care l-a instalat chiar în apartamentul imperial. Ca idee, acesta se desfăşoară pe o suprafaţă de 200 mp, are două dormitoare şi costă 67.500 de euro pe noapte (cu mic dejun inclus, desigur!). Acum ar trebui să fie limpede de ce mobilierul lui Porsche Design şi Poggenpohl pornea de la 100.000 de euro, la momentul lansarii…
Locul 4 – Joc de şah Renault Formula 1
Pe vremea când Renault nu era doar un furnizor de motoare pentru echipele din Formula 1, iar Fernando Alonso suplimenta titlurile mondiale la constructori cu două titluri la piloţi, departamentul de “suveniruri” afiliat team-ului francez propunea asta: un joc de şah mai puţin obişnuit, dedicat fanilor îndrăgostiţi de strategie.
De ce l-am inclus în top? Simplu: pentru că este realizat din piesele unui monopost de Formula 1 şi pentru că, evident, este foarte, foarte scump.
Da, ai auzit bine: fiecare din componentele acestui joc au făcut parte, cândva, din caroseria, suspensiile, chiar şi cockpitul unui bolid Formula 1 Renault. Ca atare, dacă estetica este oarecum îndoielnică, durabilitatea – nu: în definitiv, avem de-a face cu un mix de oţel inoxidabil, aluminiu şi titan.
Inclusiv suprafaţa de joc, de 63,5 x 63,5 cm, este decupată din “coaja” din fibre de carbon a unui bolid de Formula 1, însă acesta este genul de şah pe care doar prinţii petrolului şi-l permit să-l joace: preţul a fost stabilit la aproximativ 30.500 de euro în momentul în care a fost scos pe piață.
Locul 3 – Sistem hi-fi Pagani
Suntem convinşi că, de îndată ce şoseaua devine mult prea liberă pentru a fi “refuzată”, majoritatea proprietarilor de Pagani Zonda vor prefera ariile viguroase ale motorului AMG V12, în locul notelor redate de radio.
Din păcate, supercar-ul nu poate fi parcat în sufragerie
Aşa că, pentru fanii dedicaţi trup şi suflet mărcii italo-argentiniene, Pagani a oferit, la un moment dat, consolarea din imagine.
Construită în Italia cu aceeaşi pasiune manifestată de angajaţii lui Horacio la asamblarea maşinilor, bijuteria high-tech era propusă oricui dispunea de o cameră potrivită: minimum 12 mp, maximum 50 mp. Nu de alta, dar sistemul nu merita altceva: fiecare piesă componentă a fost de aşa manieră proiectată şi poziţionată, încât audiţia să fie perfectă.
Toate bune şi frumoase, dar mini-combina include doar un pick-up clasic, obişnuitul CD-player (chit că este garantat să funcţioneze ireproşabil vreme de 30.000 de ore), un preamplificator, un amplificator şi două boxe (putere nominală: 200 W). Altfel spus, pentru a-l transforma într-un home cinema, ai nevoie de amplificatoare şi boxe suplimentare, plus un DVD player. Ceea ce nu este tocmai măgulitor, mai ales privind lucrurile prin prisma preţului: 100.000 de euro, la ziua lansării.
Locul 2 – Metrou BMW
Surprins? N-ar trebui: în definitiv, citeşti un top al celor mai bizare obiecte ştanţate cu logo-uri auto.
Iar viitoarele vagoane de metrou din capitala Malaeziei, Kuala Lumpur, sunt asemenea obiecte.
OK, OK – poate că nu vor purta embleme alb-albastre, ci, cel mult, pe cele ale lui Siemens (firma care, efectiv, se va ocupa de construcţia lor); pe de altă parte, nu e mai puţin adevărat că nu ar fi arătat atât de bine, dacă de aspect nu s-ar fi ocupat DesignworksUSA – subsidiară a grupului BMW.
Desenate pentru a răspunde nevoilor unei metropole cu patru milioane de locuitori, cele 58 de garnituri Metro Inspiro au intrat în funcţiune în 2017 şi, la fiecare oprire în staţie, vor impresiona călătorii cu look-ul multifaţetat, imitând motivele arhitecturale din Kuala Lumpur. Interiorul futuristic, dotat cu iluminaţie LED şi aer condiţionat, permit îmbarcarea a până la 1.200 de pasageri, frecvenţa de sosire în staţii la orele de vârf fiind de 3,5 minute.
Nemţii nu au uitat nici de impactul ecologic: după 30 de ani de activitate, garniturile vor fi scoase din uz şi vor putea fi reciclate în proporţie de 95%. Impresionant, dar nu la fel de intens ca produsul următor.
Locul 1 – Narghilea Bugatti
Da, o narghilea. O narghilea! Ştim că suntem pe un blog auto premium, dar, chiar şi aşa, chestia asta le întrece pe toate. Din ce punct de vedere vrei tu. Desigur, exclusivitatea este pe deplin asigurată de prezenţa logo-ului Bugatti, iar calitatea execuţiei – de renumele fabricantului Desvall.
În plus, materialele folosite sunt inspirate de construcţia hypercar-ului din Molsheim, sticla, oţelul şi cristalul fiind înlocuite cu titanul şi fibra de carbon.
Compania suedeză a produs doar 150 de asemenea dispozitive de fumat, fiecare având un preţ de, atenţie, 100.000 de dolari (aproximativ 73.600 de euro), la momentul respectiv! Desigur, Orientul Apropiat le va primi cu braţele deschise…
Concluzie
Fiecare ramură a industriei se laudă cu proprii exponenţi ai artei separării oamenilor cu bani de cei cu adevărat bogaţi, însă nici una nu atinge dezideratul cu mai mare uşurinţă ca industria auto. Motivul este chiar notorietatea companiilor de profil, ale căror produse sunt recunoscute şi apreciate în orice colţ de lume. Iar aprecierea se face, aproape invariabil, în funcţie de logo-ul arborat.
Ca atare, nu trebuie să ne mire că parteneriate evident bizare, născătoare de obiecte precum cele prezentate anterior, se nasc cu o frecvenţă destul de ridicată. În definitiv, când tumultul mainstream-ului, întreţinut de piaţa de consum, ameninţă inclusiv exclusivitatea nativ dobândită, una din soluţiile părăsirii punctului mort este, fără doar şi poate, branding-ul auto. Şi ale sale manifestări extreme care, sperăm noi, nu vor înceta niciodată să ne fascineze.
Comandă-ți mașina acum.
Noi rezolvăm toate demersurile administrative
și ți-o aducem la cheie.