Despre masinile electrice-Rowan Atkinson

Despre mașinile electrice în viziunea lui Rowan Atkinson

”A-ți păstra vechea mașină pe benzină pare o idee mai bună decât a-ți cumpără una electrică. Iar motivele sunt de natură ecologică”, spunea într-un articol publicat în The Guardian acum câteva zile actorul Rowan Atkinson.
“Îmi plac vehiculele electrice – și am fost unul dintre cei care le-am acceptat cel mai usor. Dar din ce în ce mai mult mă simt păcălit.”
Rowan Atkinson - despre masinile electrice - Webcar_Romania
Când auzim de Rowan, cu toții ni-l imaginăm pe Mr. Bean în celebra lui mașinuță verde Austin Morris Mini și cu ursulețul maro în brațe.
Puțini știm că este un mare iubitori de mașini și are în colecția lui cele mai noi modele, printre care și mașini electrice.
Așadar renumitul actor declara:

“Motorul electric si functionarea lui este, teoretic, un subiect despre care ar trebui să știu ceva. Prima mea diplomă universitară a fost în inginerie electrică și electronică, cu un master ulterior în sisteme de control. Combinați acest parcurs academic, poate surprinzător, cu o pasiune de-a lungul vieții pentru mașini și puteți vedea de ce am fost atras de adoptarea timpurie a vehiculelor electrice. Am cumpărat primul meu hibrid electric acum 18 ani și prima mea mașină pur electrică acum nouă ani și (în ciuda infrastructurii noastre [Anglia] slabe de încărcare electrică) m-am bucurat foarte mult de timpul meu cu ambele. Vehiculele electrice pot fi puțin lipsite de suflet, dar sunt mecanisme minunate: rapide, silențioase și, până de curând, foarte ieftine de rulat. Dar din ce în ce mai mult, mă simt puțin păcălit. Când începi să analizezi faptele, motorul electric nu pare a fi chiar panaceul ecologic pe care se spune că este.

După cum probabil știți, guvernul a propus interzicerea vânzării de mașini noi pe benzină și diesel începând cu 2030. Problema inițiativei este că se bazeză în mare doar pe un singur aspect al funcționării unei mașini: ce iese din țeava de evacuare. Înainte de conferința privind clima Cop26 de la Glasgow din 2021, Volvo a publicat cifre care susțin că emisiile de gaze cu efect de seră în timpul producției unei mașini electrice sunt cu aproape 70% mai mari decât la fabricarea uneia pe benzină. Cum așa? Problema constă în bateriile litiu-ion montate în prezent pe aproape toate vehiculele electrice: sunt absurd de grele, sunt necesare cantități uriașe de energie pentru a le face și se estimează că vor dura nu mai mult de 10 ani.

Mașinile electrice, desigur, au emisii zero, ceea ce este o dezvoltare binevenită, în special în ceea ce privește calitatea aerului din centrele orașelor.
Dar dacă vă uitați la o imagine de ansamblu care include procesul de fabricație a mașinii, situația este foarte diferită.
Rowan Atkinson - despre masinile electrice - Webcar_Romania
Dar să luăm în considerare întregul ciclu de viață al unui automobil. Cea mai mare problemă pe care trebuie să o abordăm în relația societății cu mașina este cultura de vânzare „modă rapidă”, care a fost modelul comercial al industriei auto de decenii. În prezent, în medie, păstrăm mașinile noastre noi doar trei ani înainte de a le vinde, mergând în principal de modelul omniprezent de leasing pe trei ani. Aceasta pare o utilizare revoltător de crudă a resurselor naturale ale lumii, când te gândești în ce stare grozavă se află o mașină de trei ani.

Când eram copil, orice mașină care avea cinci ani era o găleată de rugină. Nu mai. Acum puteți avea o mașină pentru 15.000 de lire sterline care, folosită și întreținută cu grijă, va dura 30 de ani. Este îngrijorător când ne gândim că, dacă primii proprietari de mașini noi le-ar păstra doar cinci ani, în medie, în loc de cei trei actuali, atunci producția de mașini și emisiile de CO2 asociate cu aceasta s-ar reduce considerabil. Cu toate acestea, ne-am bucura de aceeași mobilitate, doar conducând mașini puțin mai vechi.

De asemenea, trebuie să recunoaștem ce mare atu avem în mașinile care există în prezent (sunt aproape 1,5 miliarde în întreaga lume). În ceea ce privește producția, aceste mașini și-au plătit taxele de mediu și, deși este rezonabil să reducem dependența noastră de ele, ar părea corect să analizăm cu atenție modalitățile de folosire a acestora, reducând în același timp efectul lor poluant. Destul de evident, le-am putea folosi mai puțin.

După cum mi-a spus odată un ecologist, dacă chiar ai nevoie de o mașină, cumpără-ți una veche și folosește-o cât mai puțin. Un lucru sensibil de făcut ar fi accelerarea dezvoltării combustibilului sintetic, care este deja folosit în cursele cu motor; este un produs bazat pe două noțiuni simple: unul, problema de mediu cu un motor pe benzină este benzina, nu motorul și, doi, nu există aproape nimic care să nu poată fi replicat prin alte mijloace. Formula 1 va folosi combustibil sintetic din 2026.

Din ce în ce mai mult, simt că“luna noastră de miere” cu mașinile electrice se apropie de sfârșit și asta nu este un lucru rău: ne dăm seama că trebuie explorată o gamă mai largă de opțiuni dacă vom aborda în mod corespunzător situația foarte gravă a mediului și problemele pe care le-a creat folosirea mașinii. Ar trebui să continuăm să dezvoltăm hidrogenul, precum și combustibilii sintetici pentru a economisi casarea mașinilor mai vechi, care au încă atât de multe de oferit, promovând în același timp un model de afaceri destul de diferit pentru industria auto, în care păstrăm noile vehicule mai mult timp, recunoscând longevitatea lor uimitoare, dar trecută cu vederea.

Prietenii cu conștiință de mediu mă întreabă adesea, ca persoană care am folosit de-a lungul timpului și mașina clasică și cea electrică, dacă ar trebui să cumpere o mașină electrică. Tind să spun că, dacă mașina lor este un diesel veche și se deplasează mult în centrul orașului, ar trebui să ia în considerare o schimbare. Dar în rest, abține-te deocamdată. Propulsia electrică va avea un beneficiu real, la nivel global, pentru mediu într-o zi, dar acea zi încă nu a venit.”

Comandă-ți mașina acum.

Noi rezolvăm toate demersurile administrative
și ți-o aducem la cheie.

Articole asemănătoare