Amortizoarele magnetoreologice Webcar Romania

Cum funcţionează amortizoarele magnetoreologice

O suspensie perfect setată, care să deţină atât avantajele unei amortizări ferme, cât şi pe cele ale uneia “de puf” – dar fără nici unul dintre dezavantajele celor două –, nu există.

Încercări de a găsi acest “Graal” al configurării trenului de rulare se întreprind de ani de zile, fără succes. Cel mult, se poate crea un compromis, iar printre cele mai bune se numără suspensia cu amortizoare magnetoreologice.

Invenţie cu aplicaţii relativ recente, amortizorul magnetoreologic promovează viteza de reacţie şi precizia amortizării pentru a cuceri noi adepţi; totuşi, acestea sunt doar vârful aisbergului. Popularitatea din ce în ce mai mare a tehnologiei se datorează şi altor factori, pe care te invităm să-i descoperi în continuare. Înainte de toate, însă, puţină istorie.

 

Începutul

Detroit, ianuarie 2002. Standul Cadillac prezintă versiunea îmbunătăţită a lui Seville STS, care, în spatele designului îmbătrânit, ascunde o tehnică de ultimă oră, marca Delphi: Magnetic Ride Control. Este prima suspensie cu amortizoare magnetoreologice instalată pe un model de serie.

Sistemul revoluţionar, bine promovat de canalele de marketing ale lui General Motors, capătă notorietate. Treptat, oferta grupului se aglomerează cu modele de top echipate cu Magnetic Ride (vezi lista de la finalul articolului), pentru ca, în zilele noastre, inclusiv versiunile de bază ale anumitor maşini (de exemplu, noul Cadillac CTS) să ofere beneficiile tehnologiei.

Totuşi, nu doar americanii ajung să recunoască atuurile noii metode de reducere a oscilaţiilor. În 2006, la debutul consumat în Oraşul Luminilor, Audi R8 trâmbiţează adoptarea suspensiei magnetoreologice. Evident, sub o nouă titulatură: Audi Magnetic Ride. Interesant, ea fusese utilizată de constructorul bavarez încă şi mai devreme, dar nu pe modele “civile”: prototipurile înscrise în campionatul de anduranţă, la acea vreme cvintuple campioane la Le Mans, avuseseră întâietate.

Azi, lista maşinilor care utilizează amortizoare magnetoreologice este lungă şi include nume grele, precum Ferrari 458 Italia şi 599 GTB. În plus, Porsche a aplicat principiul de funcţionare la crearea lagărelor de motor active, instalate pe 911. Sosit în acest club este Land Rover Range Rover Evoque, dar vom reveni asupra lui ceva mai târziu; acum, să vedem cum funcţionează “magia”.

 

Tehnica, în detaliu

La exterior, amortizorul magnetoreologic arată ca unul monotub obişnuit, însă, dacă vei avea curiozitatea să-l desfaci, vei constata două lucruri neobişnuite: lipsa valvelor ce controlează scurgerea fluidului şi absenţa componentelor în mişcare. Acest lucru este posibil tocmai datorită proprietăţilor lichidului magnetoreologic. Care, în esenţă, este o soluţie sintetică pe bază de hidrocarbonaţi, populată cu particule din material magnetic moale (uşor de magnetizat şi demagnetizat).

Lichidul curge nestingherit prin orificiile “săpate” în pistonul amortizorului, atâta vreme cât nu se impune un act de estompare al şocurilor. Când roata atinge o denivelare sau este deranjată de o groapă, amortizorul reacţionează prin aplicarea unui curent electric de intensitate variabilă, ce formează, graţie solenoidului montat în piston, un câmp magnetic.

Acesta obligă particulele să formeze structuri fibroase, poziţionate în direcţia fluxului magnetic. Grupurile se opun trecerii lichidului dintr-o cameră în alta, rezistenţa fiind direct proporţională cu intensitatea curentului aplicat. La rândul ei, intensitatea variază în baza unui algoritm al unităţii de control electronice (ECU), prin care se calculează forţa de amortizare optimă pentru fiecare amortizor.

Astfel, sistemul poate stabili contacul ideal dintre roată şi suprafaţa de rulare, oferind o ţinută de drum sigură, uşor de controlat şi, în acelaşi timp, confortabilă. Evident, tehnologia prezintă multiple posibilităţi de setare, dar şi o gamă vastă a nivelurilor de amortizare.

Amortizoarele magnetoreologice Webcar Romania

Eficienţă

Informaţiile primite de la senzori – vizând oscilaţiile roţii şi ale caroseriei, viteza vehiculului, intensitatea frânărilor şi schimbările de direcţie – sunt procesate continuu, variabil şi în timp real, calculele şi luarea deciziilor privind tăria amortizării fiind realizate aproape instantaneu.

Ca idee, timpul răspuns al amortizorului este de numai o milisecundă – de 10 ori mai rapid decât al altor suspensii active.

BWI (BeijingWest Industries – grupul chinez a cumpărat divizia de suspensii a lui Delphi în 2009) a lansat cea de-a treia generaţie de amortizoare magnetoreologice, parte a tehnologiei MagneRide.

Faţă de cea originală, care propunea un solenoid de dimensiuni mari încastrat în corpul pistonului, MagneRide înglobează doi solenoizi, de dimensiuni mai mici.

Noua soluţie permite obţinerea unor timpi de răspuns mai buni, dar şi extinderea gamei de setări posibile pentru forţa amortizării.

De asemenea, noul sistem elimină o mică întârziere, de aproximativ 20 ms, pe care vechile generaţii o manifestau din momentul în care ECU-ul întrerupea curentul şi până în momentul în care amortizorul pierdea proprietăţile magnetice. Astfel, nivelul tracţiunii este foarte ridicat, iar confortul şi stabilitatea sunt ameliorate semnificativ atât pe şosea, cât şi pe teren accidentat.

De ce contează, dintr-o dată, capacitatea amortizoarelor magnetoreologice de a se descurca în teren accidentat? Simplu: cea de-a treia generaţie a debutat pe SUV-ul Range Rover Evoque, unul dintre cele mai capabile din clasă la rularea în off-road (pe modelul britanic, sunt incluse în pachetul tehnologic Adaptive Dynamics).

În sfârşit, dacă primele generaţii ale suspensiei magnetoreologice propuneau un ECU ce conţinea plumb, noile reglementări cu privire la utilizarea metalelor grele a impus crearea unei unităţi de control noi, fără respectivul element. Aceasta are o capacitate de procesare de trei ori mai mare şi o memorie de zece ori mai vastă, oferind şi mai multe posibilităţi de tuning.

 

Beneficii

Până în 2013, de exemplu, se estimează că au fost produse aproximativ 500.000 de amortizoare magnetoreologice. Iar numărătoarea continuă, într-un ritm din ce în ce mai rapid. Ceea ce n-ar trebui să surprindă, având în vedere că au devenit soluţia preferată a atâtor producători cu renume.

Acum – analizând lista modelelor cu suspensii magnetoreologice, cineva ar putea spune că sunt dedicate, cu precădere, aplicaţiilor vădit sportive. Ei bine, ar avea dreptate: rapiditatea deosebită, atât în privinţa răspunsului cât şi al procesării datelor, dublată de capacitatea de a livra o ţinută de drum sigură pe durata acceleraţiilor, frânărilor şi parcurgerii virajelor, recomandă amortizorul magnetoreologic ca pe un sprijin de nădejde al amatorilor de pilotaj.

Este această stare a faptelor un atentat asupra caracterului dual? Îi anulează amortizorului calitatea de compromis optim? Nicidecum. Drept dovadă stau sedanurile de lux şi, mai nou, căţărătorii lui Land Rover, care ştiu pe de rost o regulă importantă: după muncă (la volan), vine şi relaxarea. Asigurată, în principal, de capacitatea excelentă de a izola imperfecţiunile drumului şi zgomotele suspensiei.

Şi, pentru că acest impresionant “tort” are nevoie de o cireaşă, iat-o: amortizorul magnetoreologic nu solicită modificări la implementare (mărimea fizică este cam aceeaşi cu a unuia obişnuit), iar, graţie simplităţii conceptului, are o fiabilitate mai bună în condiţiile unor cheltuieli de producţie mai mici.

Pregăteşte-te aşadar, pentru nişte schimbări dramatice pe piaţa sistemelor de amortizare active. Până atunci, iată o listă cu cele mai importante modele care utilizează amortizoare magnetoreologice:

 

Audi

Nume sistem: Audi Magnetic Ride

Dezvoltator: Delphi

Modele: TT coupe/TT roadster, A3/S3 Sedan, Audi S3/S3 Sportback, Audi A3/S3 Cabriolet, R8 V8/V10

 

General Motors

Nume sistem: Magnetic Ride Control

Dezvoltator: Delphi

Modele: iniţial Cadillac Seville (primul, în 2002), apoi SRX, DTS, STS, XLR/XLR-V, Escalade (din 2008), XTS, CTS/CTS-V, CTS Coupe/CTS-V Coupe, ATS, Chevrolet Corvette (inclusiv ZR1), Corvette Stingray (optimizat pentru drumuri europene), Camaro ZL1, Holden HSV

 

Ferrari

Nume: Magnetorheological Suspension Control (SCM)

Dezvoltator: BWI (a cumpărat divizia de şasiuri a lui Delphi în 2009)

Modele: 458 Italia, 599 GTB, California

 

Land Rover

Nume: Adaptive Dynamics

Dezvoltator: BWI

Modele: Evoque

 

Acura

Nume: Active Damper System

Dezvoltator: BWI

Modele: MDX, ZDX

 

Porsche

Nume: Dynamic Engine Mount

Dezvoltator: BWI

Model: 911 (maşina utilizează doar principiul tehnologic pentru lagărele de motor active)

 

Comandă-ți mașina acum.

Noi rezolvăm toate demersurile administrative
și ți-o aducem la cheie.

Articole asemănătoare