Masini 4x4 Webcar Romania

Maşinile 4×4: high tech vs. clasic

Maşinile 4x4cu aptitudini off-road extinse sunt proiectate pentru a continua să înainteze în cele mai potrivnice condiţii de rulare. În categoria respectivă regăsim astăzi atât maşini năucitor de sofisticate, precum Land Rover Discovery şi Range Rover, respectiv Mercedes ML-Klasse şi GL-Klasse, cât şi vehicule întru totul conforme reţetei integrale tradiţionale, de genul lui Jeep Wrangler, Land Rover Defender şi Mercedes G-Klasse.
Aşadar, cum s-ar putea răspunde la fireasca întrebare: sunt soluţiile tehnice avansate din domeniul 4×4 cu adevărat mai performante, comparativ cu cele simple, robuste şi neschimbate ca principiu funcţional de zeci bune de ani? Vom aduce în discuţie abordări extreme ale aceluiaşi miez de problemă: suspensiei şi a transmisiei, în cazul automobilelor cu specific off-road.

Pentru ilustrarea situaţiei, i-am ales ca reprezentanţi ai taberelor pe Range Rover Sport şi Mercedes G-Klasse. Detaliu important: ambele automobile fac parte din segmentul premium. Între aceste două concepte constructive radical diferite, dar care – paradoxal – servesc scopuri similare, există tot felul de alte variaţii posibile. Tratarea tuturor în articolul de faţă ar determina atingerea unui grad de complexitate copleşitor şi derutant pentru mesajul nostru, ori tocmai asta nu vrem.

În schimb, în urma parcurgerii textului, dorim să reiasă cât mai limpede la ce trebuie să se aştepte cei care pornesc la drum fie cu un 4×4 high tech, fie cu unul tradiţional.

Range Rover Sport: aventuri stilate

Ambianţa interioară pe care o oferă Range Rover Sport este similară cu aceea întâlnită la bordul limuzinelor de lux tipice. La bordul său impresionează designul elaborat, detaliile lucrate cu mare fineţe, materialele nobile şi o grămadă de elemente de comandă şi confort nemaivăzute la vreo altă marcă prezentă în clasa 4×4.
Masini 4x4 Webcar Romania
Pentru evaluarea referitoare la potenţialul offroad cu profil avansat-elitist, am ales Range Rover Sport în detrimentul marelui Range Rover, tocmai pentru a evita dezavantajul legat de gabarit şi masă (ambele, superioare în cazul superluxosului „vârf de gamă” britanic). Cât despre partea de transmisie şi suspensie, aceasta nu prezintă diferenţe conceptuale semnificative între cele două modele.

Cumva, Range Rover Sport seamănă cu limuzinele de lux rafinate şi în privinţa configuraţiei constructive: caroserie autoportantă din aluminiu, suspensie cu patru roţi independente şi înălţime reglabilă, foarte multă electronică deservind numeroase funcţii, precum şi un accent categoric pus pe confortul utilizării şi al deplasării.

Dacă un astfel de vehicul ar trebui să se deplaseze numai pe asfalt, în rol de „caleaşcă” regală, nu ar mai fi nimic de spus. Totuşi, Range Rover Sport este un automobil cu profil polivalent, acesta incluzând oficial posibilitatea ca minunatul şi delicatul său conţinut tehnic să fie zgâlţâit pe pietre, târşâit prin nămol sau împroşcat sub presiune cu apa râurilor.

Masini 4x4 Webcar Romania
Firma producătoare ne asigură că a testat îndelung maşina înainte de a se stabili forma tehnică finală, destinată intrării în fabricaţie; ca atare, nu e momentul să comentăm asupra riscului de apariţie a unei defecţiuni pe undeva, prin măruntaiele părţii tehnice uimitor de complexe. Altfel spus, chiar şi în condiţii extreme de exploatare, ne vom exprima formal convingerea că aşa ceva este exclus.

Range Rover Sport oferă din plin confort şi comoditate. Comoditatea se reflectă şi în sistemul de comandă al tracţiunii integrale, numit Terrain Response. Nu ai nevoie de prea multe cunoştinţe specifice conducerii 4×4: tot ce trebuie să faci este să identifici, la nivelul celor trei ideograme din jurul comutatorului, la ce fel de teren fac ele referire (autostradă, drum, zăpadă şi gheaţă, noroi şi şleauri, teren nisipos sau teren pietros; aşadar, rezultă şase programe).

În mijlocul comutatorului scrie mare „Auto” – cuvântul magic pentru orice „blondă” gata să plătească oricât, în ideea de a o depăşi, fără stress, pe Jutta Kleinschmidt la rally-raidul Dakar. Tot lângă comutatorul Terrain Response se mai găsesc butoanele pentru Hill Descent Control şi gama redusă de viteze. Acestea din urmă oferă o funcţie clară, unică şi absolut necesară în offroad: demultiplicarea suplimentară a transmisiei, pentru mărirea momentului motor la roţi.

Un alt grup de butoane, aflat în vecinătatea celui dedicat sistemului Terrain Response, include câteva taste al căror mesaj sintetizat este „apasă aici atunci când programele presetate dau cu virgulă”. Da, vorbim despre tastele pentru reglarea expresă a gărzii la sol şi pentru dezactivarea ESP-ului (prezenţa acesteia arată că şi specialiştii britanici sunt conştienţi de limitele electronicii în condiţii critice aparte). În aceeaşi zonă se mai pot vedea butonul Eco (apeşi dacă vrei să rulezi economic) şi ASL (Automatic Speed Limiter).

Rezumând esenţialul, Range Rover Sport poate fi condus cu succes, mulţumită sistemului Terrain Response, chiar şi pe trasee off-road de dificultate medie, de către persoane lipsite de cunoştinţe privind tehnica maşinilor 4×4 (totuşi, asimilarea noţiunilor de „gamă redusă de viteze” şi „gardă la sol” rămâne necesară).
Masini 4x4 Webcar Romania
Pe de altă parte, străbaterea zonelor de off-road dificil nu-l scuteşte pe cel de la volan de cunoaşterea elementelor specifice conducerii unui vehicul 4×4. La bord ţi se arată dacă ESP-ul intervine sau nu, care diferenţiale sunt blocate, ce program de rulare a fost selectat, la ce nivel de gardă la sol te găseşti şi… cum stai cu eficienţa momentului motor la fiecare roată, în timp real! Deci, maşina comunică explicit detalii importante ce vor permite şoferului să ia deciziile potrivite pentru a merge mai departe, dar este neapărat necesar să aibă cine să o „înţeleagă”.

Confortul şi comoditatea rămân cuvintele-cheie în filozofia lui Range Rover Sport, la care se adaugă o înlesnire a conducerii pe teren accidentat pentru neiniţiaţi. Dacă aceştia ajung să îşi imagineze că un Range Rover Sport poate trece peste şi prin orice, vor apărea probleme la orizont. Chiar şi cu o astfel de maşină, terenul greu rămâne zona de exprimare a celor familiarizaţi cu conducerea şi tehnica domeniului offroad.

Masini 4x4 Webcar Romania
Mercedes G-Klasse: terminatorul la plimbare

Dincolo de toate cele pomenite, cunoscătorii şofatului pe drumuri dificile vor simţi unele reţineri în a aborda terenul cu Range Rover Sport. Motivele? Caracteristicile de trecere ale suspensiei cu patru roţi independente nu sunt la nivelul celor ale unei suspensii cu punţi rigide.

Reglarea gărzii la sol pentru RRS compensează într-o anume măsură dezavantajul respectiv şi, de reţinut, îi asigură o adâncime de vad superioară – fără snorkel, desigur, iar componentele pretenţioasei configuraţii multilink sunt mult mai expuse la deformări şi deteriorări decât binecunoscutele punţi turnate dintr-o bucată (cu tot cu carcasa diferenţialului şi având axele planetare pe dinăuntru).

E momentul să amintim că primele două generaţii Range Rover au avut suspensie cu ambele punţi rigide şi caroserie montată pe un şasiu separat, deosebit de zdravăn. Aşa cum are… Mercedes G-Klasse. De altfel, excepţionala robusteţe constructivă a automobilului german i-a asigurat o reputaţie respectabilă în ochii militarilor şi ai echipajelor specializate în intervenţii grele de salvare.

La fel de adevărat este că, pentru a trece cu G-Klasse prin cele mai dificile zone de teren, trebuie să ştii mai multe decât că maşina va rezista celor mai intense solicitări. Chiar în situaţia unui teren de dificultate medie, este neapărat necesară cunoaşterea referitoare la utilizarea diferenţialelor blocabile manual, datorită cărora este posibilă reconfigurarea transmiterii momentului motor către roţi.
Masini 4x4 Webcar Romania
Toate cele trei diferenţiale ale lui Mercedes G-Klasse (faţă, central şi spate) oferă această funcţie şi trei mari butoane aflate pe consola centrală asigură comanda instantanee. La fel de necesară e intuirea şi simţirea fină a schimbării comportamentului maşinii ca urmare a dezactivării ESP, deoarece la bord nu există alte programe care să folosească electronica în moduri foarte specializate (şi nici vreun afişaj colorat care să-ţi ilustreze ce se întâmplă între roţi şi sol).
Masini 4x4 Webcar Romania
Ar prinde bine şi acumularea, cu titlul de experienţă personală în conducerea off-road, a câtorva deprinderi de genul sesizării (simţirii) incipiente şi corectării tendinţelor de alunecare, optimizarea dozării gazelor în cazul rulării pe o suprafaţă cu aderenţă redusă ori alegerea din mers a unei traiectorii optime, care să expună cât mai puţin maşina la destabilizare.
Concluzie

Confruntarea celor două sisteme 4×4 cu specific offroad naşte o altă confruntare chiar în miezul acţiunii – aceea între inteligenţa electronică şi cea umană. Măsurile de optimizare a conducerii pe care le adoptă în mers electronica de la bordul lui Range Rover Sport (blocările diferenţialelor, frânări, păstrarea constantă a vitezei, patinarea roţilor în anumite limite şi altele) corespund, în cazul lui Mercedes G-Klasse, măsurilor pe care trebuie să le ia nemijlocit omul aflat la volan. Care trebuie să ştie, personal, în ce constau ele şi, totodată, ce să ceară de la dotările tehnice ale maşinii.

Faţă de cazul inteligenţei artificiale din Range Rover Sport, inteligenţa organică pusă la treabă în cazul lui Mercedes G-Klasse mai are un set de senzori care o avantajează: ochii. Omul de la volan poate vedea în ce dificultăţi de rulare urmează să intre şi se poate pregăti în prealabil pentru asta, pe când maşina va „sesiza” particularităţile terenului numai după ce a „călcat” acolo cu propriile roţi – şi, în consecinţă, înaintarea – i-a fost deja afectată.

În caracterul automobilelor considerate aici există o zonă de suprapunere, referitoare la uşurinţa şi confortul conducerii pe off-road uşor şi mediu. Dincolo de aceasta, avem următoarele două situaţii: drum pavat şi teren greu. Pe asfalt, ultramoderna platformă tehnică a lui Range Rover Sport oferă un comportament rutier rafinat şi un confort cu adevărat impresionant, în timp ce Mercedes G-Klasse se străduieşte să filtreze reacţiile brutale ale punţilor rigide şi efectele inerţiale ale masei proprii mari, luptându-se cumva cu sine însuşi în condiţiile unei conduceri rapide.

În teren accidentat, robusteţea constructivă şi punerea nemijlocită la îndemâna conducătorului a comenzilor de diferenţiale blocabile, plus răspunsul mai spontan (netrecut prin funcţiile standard ale unei electronici complexe), îi vor permite lui Mercedes G-Klasse să treacă impetuos peste obstacole unde Range Rover Sport va ezita sau chiar ar putea da mesaje gen „failure to proceed”.

Este clar, oricât de departe ar merge tehnologia dedicată, rafinamentul sofisticat şi confortul de vârf (pe de-o parte) şi robusteţea plus acţiunea directă a forţei brute (pe de alta) vor ajunge la un moment dat să se excludă reciproc. Cu alte cuvinte, atât Range Rover Sport, cât şi Mercedes G-Klasse sunt automobile capabile să exceleze, numai că fiecare o va demonstra în situaţii extreme diferite.

Articole asemănătoare