Complex, complicat şi, totodată, foarte expus aprecierilor subiective, confortul implică suficiente variabile şi elemente constitutive încât să vizeze, la nivelul celor mai avansate forme de exprimare, un statut de artă.
Exagerat? Nicidecum: fiecare producător (premium) are formule atât de elaborate pentru relaxarea clienţilor, încât despre fiecare “ingredient” în parte se pot scrie romane întregi. De început, însă, toţi încep cu scaunele. Despre care vom discuta în continuare. Mai exact, despre reglajul scaunului pe multiple direcţii.
Înainte să vrem un volan “uşor” în parcări, înainte să apreciem o amortizare eficientă pe drumuri cariate, ne dorim un scaun care să respecte anatomia corpului şi care, la capătul unei călătorii îndelungate, să menţină sub anestezie receptorii durerii. De spate.
Astfel, un sistem polivalent de reglaje devine imperios necesar în atingerea dezideratului, majoritatea brand-urilor anunţând mult mai multe direcţii de setare decât cele dictate, în mod normal, de bunul simţ al fiecăruia (înainte-înapoi, respectiv pe axa verticală). Să vedem, aşadar, ce oferă cinci dintre specialiştii segmentului de lux, începând cu Audi.
Clienţii modelelor de top (A8/S8) pot opta pentru unele dintre cele mai sofisticate scaune din industrie, ajustabile pe nu mai puţin de 22 de direcţii. În afara reglajelor clasice, prin intermediul cărora şoferul se poate apropia sau îndepărta de pedale şi, evident, obţine o poziţie mai înaltă sau mai joasă la volan, aşa-numitele scaune “comfort” (denumirea aceasta o vom mai întâlni şi la alţi producători) oferă următoarele facilităţi:
- setarea unei poziţii optime la nivelul zonei lombare (prin intermediul unui suport pneumatic);
- sprijinirea picioarelor şi spatelui (cu ajutorul unor elemente pneumatice laterale, dispuse la nivelul şezutului şi spătarului);
- ajustarea unghiului de înclinaţie a spătarului;
- reglarea suportului pentru coapse;
- găsirea unei poziţii ideale a zonei superioare a spătarului;
- ajustarea tetierei;
- reglarea înălţimii centurii de siguranţă.
Tot la Audi se pot găsi şi excelentele scaune sport cu tetiere integrate, ce oferă multiple setări pe înălţime şi adâncime, dar şi un suport lombar menit să asigure un sprijin ideal pentru coloana vertebrală. El poate fi reglat electric în patru direcţii (sus/jos, respectiv înainte/înapoi) şi, în misiunea de ţinere a durerilor de spate la distanţă, este asistat de un suport pentru coapse cu ajustare manuală.
La toate acestea trebuie adăugate funcţia de masaj, funcţiile de încălzire şi ventilaţie şi pachetele de memorii, dar, acum, hai să vedem ce se întâmplă la BMW.
Din nou scaune comfort, din nou reglaje multiple. Atât pentru şofer, cât şi pentru pasager.
Totul este electric, iar, când vine vorba de ajustări, acestea vizează poziţionarea scaunului pe axa orizontală şi pe cea verticală, găsirea unui unghi perfect al spătarului, bascularea şezutului în vederea asigurării sprijinului la nivelul genunchilor şi, bineînţeles, setarea celei mai bune poziţii pentru suportul lombar (ca şi la Audi, acesta este format din camere de aer, ce pot fi umflate la diverse niveluri).
De asemenea, tetierele active se repoziţionează automat pentru a oferi un confort optim, şi, precum în majoritatea cazurilor la acest nivel, găsim un sistem de memorare a poziţiei scaunelor, un sistem de încălzire şi ventilaţie, precum şi o funcţie de masaj (BMW merge pe mâna unui mecanism cu 12 bile de masare şi şase bile rotative).
Super, dar, când vine vorba de opţiuni, rege este, din nou, Mercedes-Benz…
Odată cu noul S-Klasse, regulile clasei de lux au fost încă o dată rescrise, iar acest aspect este valabil şi în ceea ce priveşte scaunele.
Distracţia începe cu reglajele electrice obişnuite, aferente poziţionării pe axa orizontală (cursă: 290 mm) şi cea verticală (cursă: 65 mm), precum şi ajustării unghiului de înclinaţie a spătarului (27 de grade) sau adâncimii şezutului (cursă: 65 mm). Apoi, iese la rampă suportul lombar cu reglare pe patru direcţii (sus/jos/înainte/înapoi) şi tetierele setabile pe înălţime (cursă: 60 mm), operaţiuni posibile prin simpla apăsare a unui buton.
Opţional, se poate comanda sistemul Easy Adjust, ce presupune reglarea tetierei şi pe axa orizontală; astfel, se optimizează distanţa dintre pernă şi ceafa şoferului, reducând riscul unei accidentări grave la nivelul zonei respective. Interesant: şoferul poate ajusta inclusiv poziţia scaunului din dreapta, dacă maşina este comandată cu pachetul de memorii pentru cele două locuri din faţă.
Trecem la delicatese, respectiv la funcţia de masaj Energizing, ce utilizează, în premieră mondială, principiul masajului cu pietre fierbinţi. Respectând opiniile unui grup de psihologi şi fizioterapeuţi, inginerii Mercedes au montat câte 14 camere de aer în spătarele celor două scaune din faţă, acţionate individual. De asemenea, un sistem de încălzire dedicat asigură partea “fierbinte” a masajului, a cărui setare include şase programe (doar două dintre acestea folosesc şi căldura).
Evident, Mercedes oferă şi un sistem de climatizare pentru super-scaunele lui S-Klasse, însă până şi această (aparent) simplă dotare are ceva special: funcţia de ventilaţie utilizează aşa-numitele ventilatoare cu rotaţie inversă. Pe scurt, din momentul pornirii şi pentru următoarele patru minute, cele şase ventilatoare (patru în şezut, două în spătar) se învârt astfel încât să atragă aerul rece spre scaun. Astfel, răcirea are loc mult mai rapid.
După scurgerea perioadei de timp, ele încep să se rotească în sens invers, pentru a reduce intensitatea curentului de aer şi a preveni, astfel, îmbolnăvirea pasagerilor.
În sfârşit, pachetul “Chauffeur” permite deplasarea scaunului din dreapta şoferului înspre înainte, astfel încât pasagerul din spate să se bucure de încă 77 mm de spaţiu pentru picioare.
O lecţie pe care Jaguar XJ, în varianta actualizată, o ştie prea bine.
OK, să nu ne îndepărtăm de la subiect: în definitiv, avem de povestit despre scaunele din faţă.
Care, la Jaguar, pot avea reglaje pe nu mai puţin de 20 de poziţii. Britanicii sunt atât de mândri de munca lor, încât nu vor să ne lase să credem că cifra anterior menţionată este doar un tertip de marketing; ca atare, au purces la enumerarea poziţiilor după un model binecunoscut fanilor piesei “O scrisoare pierdută“. Cu diferenţa că lor le-a dat bine:
- reglarea scaunelor pe direcţia înainte şi înapoi – 2 direcţii
- reglarea înălţimii pernei şezutului – 2 direcţii
- reglarea înclinaţiei spătarului – 2 direcţii
- reglarea înclinaţiei şezutului – 2 direcţii
- reglarea suportului lombar – 4 direcţii (sus/jos/înainte/înapoi)
- reglarea înălţimii tetierelor – 2 direcţii
- extensia şezutului – 2 direcţii
- reglarea sprijinului lateral – 2 direcţii
- funcţia de masaj cu 5 niveluri de intensitate – 2 direcţii
În total, 20 de direcţii. Şi să nu uităm funcţiile de încălzire şi ventilaţie, plus pachetul de memorii.
Trecem la Volkswagen.
Producătorul german posedă o gamă variată de scaune inteligente, însă pe noi ne-au convins scaunele cu reglaje pe 18 direcţii.
Cele pe orizontală şi verticală sunt deja banale, aşa că o să scoatem în evidenţă setarea adâncimii şi unghiului de înclinaţie a şezutului, sistemul de ajustare a unghiului spătarului, reglarea zonei superioare a spătarului, reglarea înălţimii tetierelor şi, bineînţeles, manevrarea suportului lombar într-o poziţie optimă.
Sehr schon…
Concluzie
Catalogul unei maşini de lux cuprinde multe ispite, de la suspensii adaptive şi/sau pneumatice până la sisteme de climatizare automate, tapiţerii ultra-fine şi sisteme audio sofisticate; adevărul este, însă, că discuţia despre confort începe cu scaunele. Respectiv, prefaţa şi epilogul oricărei călătorii.
Dacă eşti genul de individ care călătoreşte mult – dar şi dacă zilele tale de muncă sunt, în general, extrem de obositoare –, atunci este important ca, printre primele opţiuni bifate, să se numere şi un set de scaune cu reglaje multiple. Mai ales acum, când ştii ce înseamnă, de fapt, reglajul scaunului pe multiple direcţii.
Comandă-ți mașina acum.
Noi rezolvăm toate demersurile administrative
și ți-o aducem la cheie.