În unul din blogurile noastre îţi ofeream câteva sfaturi vizavi de cum trebuie să-ţi pregăteşti maşina pentru iarnă; între timp, anotimpul rece urmează să își intre în drepturi în majoritatea zonelor ţării, drept pentru care a venit momentul unui nou calup de informaţii utile.
De data aceasta, referitoare la şoferie în sine. Altfel spus, urmează câteva îndrumări despre cum să conduci pe zăpadă şi gheaţă.
Ca în fiecare an, autorităţile s-au lăudat că vor menţine drumurile curate. În ce măsură se vor ţine de cuvânt, vom vedea în lunile următoare; între timp, un aspect rămâne valabil: indiferent cât bine îşi fac organele abilitate treaba, există întotdeauna riscul de a fi victima unei situaţii neprevăzute, cauzată fie de căderile de zăpadă, fie de depunerea gheţii.
Ei bine, pentru a minimiza pe cât posibil riscul, trebuie să ai în vedere câteva măsuri specifice. Iar acestea sunt:
1) Verifică anvelopele şi starea vremii
2) Condu preventiv
3) Fii atent la depunerile de gheaţă
4) Nu brusca direcţia
5) Cunoaşte-ţi maşina
6) Nu-i pune pe alţii în pericol
7) Păstrează distanţa faţă de vehiculul anterior
8) Mergi pe unde merg toţi
Să le luăm pe rând.
1). Verifică anvelopele şi starea vremii
Înainte de a porni la drum, asigură-te că anvelopele (musai, cele de iarnă) sunt în stare bună şi că sunt umflate la presiunea corectă.
De asemenea, ascultă ştirile despre vreme şi, dacă ştii că urmează să ajungi într-o zonă unde s-au raportat ninsori masive şi temperaturi scăzute, dotează-ţi maşina corespunzător (cu lanţuri, huse pentru aderenţă sporită etc.)
2). Condu preventiv
Viteza şi gheaţa pot alcătui un cocktail mortal; ca atare, nu apăsa prea tare pedala de acceleraţie. Nici cu cea de frână nu trebuie exagerat, iar, dacă ai de urcat o rampă alunecoasă, încearcă să stai la distanţă de vehiculul din faţa ta. Totodată, rulează cu o viteză constantă (ideea este să eviţi, pe cât posibil, oprirea maşinii) şi foloseşte treptele inferioare de viteză (dacă maşina are transmisie automată – şi, evident, dacă este posibil –, blocheaz-o în treapta a doua).
Apoi, dacă tot a venit vorba despre treapta a doua de viteză, să spunem că, la pornirea pe un drum îngheţat, utilizarea ei este mult mai indicată decât cea a primului raport. În schimb, în regim de croazieră, evită utilizarea tempomatului şi menţine propulsorul într-o plajă superioară de turaţii; astfel, vei avea un control mai bun asupra maşinii.
3). Fii atent la depunerile de gheaţă
Când spunem asta, ne referim, în special, la gheaţa transparentă, cunoscută şi sub denumirea de “gheaţă neagră”.
Deoarece are foarte puţine bule de aer în conţinut, ea “împrumută” tenta întunecată a asfaltului umed şi, din cauza acestui fapt, devine foarte greu de observat (aproape imposibil, dacă întreaga suprafaţă a drumului este umedă).
În plus, se poate forma unde te aştepţi mai puţin şi poate rămâne pe şosea zile la rând după ce zăpada de deasupra ei s-a topit.
Există şi situaţii în care poate fi văzută, însă trebuie ca lumina să cadă de aşa natură încât să scoată în evidenţă faptul că, în zonele respective, asfaltul capătă o strălucire neobişnuit de intensă.
O soluţie de evitare “patentată” nu există, însă e bine să fii vigilent dimineaţa şi la căderea nopţii (când temperaturile scad). Cât despre locurile în care se formează, zonele neatinse de razele soarelui (de exemplu, tunelurile), podurile şi trecătorile montane (unde curenţii de aer rece sunt mai activi) sunt printre cele mai frecvente.
Atenţie, cu precădere, la ultimele: în caz de derapaj, căderea în gol nu face altceva decât să agraveze eventualul accident.
4). Nu brusca direcţia
Dacă se impun corecţii la nivelul direcţiei, execută-le cu o mişcare domoală şi fluidă: la fel ca în cazul “trântirii” frânelor, orice manevrare bruscă a volanului poate trimite maşina într-un derapaj necontrolat, preambul pentru un posibil accident grav. De îndată ce vehiculul dă semne că şi-a recăpătat tracţiunea, apasă uşor acceleraţia pentru a definitiva redresarea.
Apropo de acţionarea pedalei din dreapta: de fineţe trebuie să dai dovadă şi atunci când rămâi împotmolit în zăpadă. Stoarcerea maşinii de puteri nu numai că nu te va scoate din impas, ci te va încurca şi mai mult (prin frecarea la viteze mari, roţile nu fac altceva decât să lustruiască gheaţa formată, făcând-o şi mai alunecoasă). În schimb, canalizează-ţi efortul pe găsirea unui petic de suprafaţă aderentă; o bucată de carton, o mână de nisip sau chiar covoraşele maşinii pot face minuni.
5). Cunoaşte-ţi maşina
Dacă ai posibilitatea, exersează şofatul pe suprafeţe alunecoase (evident, în zone care nu prezintă nici un fel de risc). Sau, cel mai bine, urmează cursurile unei şcoli specializate. Şi într-un caz, şi în celălalt, trebuie să ajungi în punctul în care îţi cunoşti maşina şi ştii la ce reacţii să te aştepţi din partea ei atunci când situaţia devine critică. Abilitatea de a controla vehiculul pe perioadele de frânare şi în condiţii de derapaj poate reprezenta diferenţa dintre viaţă şi moarte.
6). Nu-i pune pe alţii în pericol
În cazul în care maşina tinde să devină de necontrolat, încearcă, pe cât posibil, să utilizezi ultimele resurse pentru a îndrepta vehiculul spre o zonă unde pagubele sunt minime (de exemplu, un câmp agricol). În tot acest timp, este important să rămâi calm, deoarece panica nu a ajutat pe nimeni, niciodată.
Oricum, pentru a nu ajunge în situaţia anterior menţionată, e bine să te asiguri că ai luat toate măsurile necesare. Pe lângă viteza excesivă, un parbriz murdar, neutilizarea farurilor ori mersul “la aspiraţie” (adică foarte aproape de posteriorul maşinii din faţă) sunt lucruri care te vor împiedica să observi pericolul la timp.
7). Păstrează distanţa faţă de vehiculul anterior
Pentru că, pe o suprafaţă cu gheaţă, distanţele de frânare pot creşte, în funcţie de viteză, chiar şi de zece ori comparativ cu cele aferente frânării pe uscat, este foarte important să menţii o distanţă corectă faţă de vehiculele din faţă.Potrivit unui studiu sponsorizat de guvernul britanic, un vehicul are nevoie, în medie, de aproximativ 53 de metri pentru a se opri de la o viteză de 80 km/h pe un drum uscat.
Calculul include şi o aşa-numită “distanţă de reacţie”, de 15 metri lungime, ce reprezintă intervalul parcurs de maşină în clipele în care şoferul realizează pericolul şi ia măsurile de evitare.
Ei bine, pe un drum acoperit cu gheaţă, distanţa creşte până la valoarea de 395 de metri – echivalentă cu lungimea a patru terenuri de fotbal! Iar, cu asta, credem că lucrurile sunt clare…
8). Mergi pe unde merg toţi
Evită, pe cât posibil, drumeţiile pe drumuri secundare. Tentaţia de a evita aglomeraţia e mare, mai ales în pragul sărbătorilor de iarnă, însă atari căi de acces rareori intră în atenţia autorităţilor. Altfel spus, sunt şanse mici ca respectivele şosele să fie impregnate cu soluţii antiderapante.
În plus, dacă se întâmplă să rămâi blocat, vei aştepta mai mult până când va veni cineva în stare să te scoată din încurcătură. Şi încă ceva: chiar şi pe drumurile principale, încearcă să mergi, pe cât posibil, pe banda cea mai curată. Chiar dacă respectiva este taman cea rezervată şoferilor care nu se grăbesc.
Concluzie
Precum spuneam şi cu altă ocazie, iarna oferă multe surprize neplăcute. Inclusiv celor care s-au pregătit ca la carte. Prin “armele” sale principale, zăpada şi gheaţa, sezonul rece devine un adevărat maestru al capcanelor rutiere şi, de aceea, maşina trebuie utilizată pe cât de rar posibil.
Totuşi, dacă aceasta nu este o soluţie pentru tine, atunci ţine minte sfaturile de mai sus. Nu garantăm că vei fi imun la vicisitudinile anotimpului alb, dar ştim sigur că riscul va fi mai mic. Chiar mult mai mic. În plus, vei şti cu siguranţă că, în ceea ce te priveşte, ai luat toate măsurile posibile.
Comandă-ți mașina acum.
Noi rezolvăm toate demersurile administrative
și ți-o aducem la cheie.